Durante los viernes de marzo y abril tendrán lugar las I Conferencias profesionalizantes, dentro del curso 2022-2023. A continuación os compartimos el nombre de las profesionales, la temática de cada una de ellas y una breve biografía de su trayectoria.
Carles Àngel Saurí / Aside from when I woke up (down) in the morning
3 de marzo / 16:30h / Aula B.0.1
“Aside from when I woke up (down) in the morning” és la nota amb la qual Lee Lozano conclou la seua peça “No Title (Grass Piece) de 1969. Una performance que acaba documentant-se en un escrit, en una fulla de llibreta. Els anys 60 i 70 van ser anys de experimentació que van canviar l’esdevenir de l’Art Contemporan i els seus formats. Curadores com Lucy Lippard van imaginar altres formes per a l’acte expositiu. Reprenent part d’aquelles peces i obres, Aside from when I woke up (down) in the morning, proposa una xarrada a través de referents i conceptes que orbiten en el treball com a curador de Carles Àngel Saurí.
//
Carles Àngel Saurí (Foios, 1992), curador i mediador amb interés pels processos d’interdependència. Treballa entorn de pràctiques i pensaments perifèrics i posa especial atenció en la reflexió sobre els temps i l’ús dels materials, així com la seua herència simbòlica i tangent.
Des de gener de 2022 és Director Artístic de l’Espai d’Art Contemporani de Castelló.
Després de graduar-se en Belles arts per la Universitat Politècnica de València va realitzar el Màster en Història de l’Art Contemporani i Cultura Visual de la Universitat Autònoma de Madrid, Universitat Complutense de Madrid i Museu Reina Sofia. Comença la seua carrera com a curador al costat de Nitrat de Xile, un col·lectiu de producció i pensament contemporani en la perifèria de la ciutat de València. Posteriorment, va formar part de l’equip de mediació durant la primera etapa del Centre d’Art Bombes Gens, on va comissariar Botàniques, amb Núria Enguita i Vicent Todolí. Co-fundador de l’espai Pols, a València, junt a Paula García-Masedo i Néstor García. Ha col·laborat com a ponent i mediador en diferents contextos d’educació artística. Ha escrit per a revistes i mitjans digitals vinculats a l’Art Contemporani com Culturplaza, Concreta i Exit-Express, entre altres.
Àlex Devís Mainz / Propiedad intelectual: la defensa de los derechos de autoría
10 de marzo / 16:30h / Aula B.0.2
Una aproximación a la estructura y funcionamiento básico de la propiedad intelectual en nuestra legislación. Qué se entiende por obra, qué derechos tiene su autor/a y cómo defenderse de las vulneraciones.
//
En el 2008 Àlex Devís comienza a ejercer como abogado y desde el 2015 desarrolla esta actividad a través del bufete Agudo&Devís Abogados y Asociados, del que es socio fundador.
Es miembro de la sección de Derecho Mercantil del Ilustre Colegio de Abogados de València, así como asesor jurídico de AVVAC (Associació d’Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló) y APIV (Associació Professional de la Il·lustració de València).
Marta Pérez Soria / El autónomo y otras formas jurídicas del productor artístico
31 de marzo / 16:30h / Aula B.0.2
Durante la conferencia se tratará de acercar al alumnado a la realidad del trabajo artístico como profesionales independientes, las distintas formas jurídicas en las que trabajar y las obligaciones legales y administrativas de cada una, especialmente, la figura del trabajo autónomo.
//
Marta Pérez Soria es licenciada en Derecho, concibiéndolo como una herramienta para mejorar la vida de las personas. Su vinculación con la cultura viene de lejos, pero desde 2012 ha desarrollado una línea de trabajo que ha unido desde lo profesional la cultura, el derecho y la gestión. Destaca su paso por el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana/Centre del Carme Cultura Contemporània por su colaboración en un cambio de gestión pública que, respetando las obligaciones jurídicas y administrativas, facilite a artistas y agentes culturales su trabajo en las instituciones públicas.
Roser Colomar Palazón / Y a esto, ¿cómo me presento?
Recursos y experiencias en convocatorias y residencias
21 de abril / 16:30h / Aula B.0.2
Las convocatorias son uno de los accesos más comunes a la actividad profesional contemporánea, especialmente en el formato residencia. Pese a ser un sistema abierto y plural, es frustrante y competitivo para artistas y agentes, así como precarizante y complejo para jurados. Esta estructura es cambiante; unas veces estaremos en el lado de quien lee, otras, de quien presenta. ¿Qué esperamos del jurado cuando nos presentamos a una convocatoria? ¿Qué esperamos de las propuestas cuando estamos en un jurado? No hay una fórmula para que un dossier sea seleccionado, pero compartir recursos y experiencias útiles dentro de lo singular de cada artista y de cada jurado, supone un aprendizaje valioso para artistas, agentes y entidades.
//
Roser Colomar Palazón trabaja en gestión y comisariado en el ámbito de la cultura contemporánea. Desde 2016 hasta la actualidad está vinculada a Idensitat, un proyecto de arte e investigación que trabaja con el espacio social, y desde 2018 es coordinadora de Cultura Resident (residencias de creación del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana), y su programa de acompañamiento. Como agente independiente, desarrolla proyectos relacionados con la memoria y el territorio junto con otras artistas y curadoras.
Entre 2011 y 2017 estuvo viviendo entre Barcelona y Madrid donde trabajó en diferentes instituciones de carácter multidisciplinar como Fabra i Coats (BCN) y Matadero Madrid, formando parte de colectivos independientes e iniciativas culturales y de mediación.
Pilar Dolz Mestre / Cànem, una galeria a Castelló
28 de abril / 16:30h / Aula B.0.2
Pilar Dolz Mestre, formada a l’Escola de Belles Arts de Barcelona i especialitzada en la tècnica de gravat en les escoles de París i d’Itàlia, parlarà del recorregut de CÀNEM, una galeria a Castelló: fundada en 1974 per un grup d’amics encoratjats per un ferm interès per la cultura i l’art, ha sigut un repte que l’obra dels creadors del moment estiguen presents en la vida cultural i artística de Castelló en el transcurs de quasi 50 anys. La galeria ha estat estretament vinculada a les transformacions polítiques i socials al nostre país, sent el territori la referència.
Pilar Dolz Mestre, directora de la galeria des de finals dels anys 70, reflexionarà al voltant de la constatació que una galeria privada no és només un comerç, és també un projecte cultural col·lectiu format per creadors, crítics, clients, col·leccionistes i visitadors, sempre prioritzant la voluntat de fer-lo el millor possible i retornar a la societat tot allò que ha donat de bestreta.